EPIZODY
#35: David Vrba – Ne každý, kdo je starší, je zároveň moudrý
Jste mileniál…? Boomer…? Nebo patříte mezi Husákovy děti…? Ať už jste se narodili dříve, či později, téma této epizody se Vás týká!
Hostem ve studiu byl tentokrát bývalý CEO společnosti 3M Česko David Vrba, který dnes v roli kouče, mentora či konzultanta pomáhá lidem ve firmách s budováním a řízením firemní kultury, nastavováním strategií či rozvojem odpovědného leadershipu. Povídali jsme si o konceptu „modern eldershipu“. Že nevíte, co se pod tímto termínem skrývá? Možná odpověď na problematiku stárnutí naší společnosti, přerušení přirozeného procesu předávání zkušeností od starších generací těm mladším či generační diverzity ve firmách.
Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE
#34: Jan Ženatý – Bojové umění je dobrou metaforou života
Bojovník s psychologickým vzděláním… tak sám sebe představuje Jan Ženatý, psycholog, lektor a kouč, který se ale také věnuje firewalkingu, či tréninku bojových umění.
S Honzou Ženatým jste se mohli setkat především v souvislosti s metodou čtení emocí z výrazů tváře, jejímž autorem je americký psycholog Paul Ekman (Honza je certifikovaným trenérem Paul Ekman International). Tentokrát jsme si ale povídali o jiných Honzových projektech – TeenleaderZ Summer Camp a Selfish Kiwi. Co si Honza myslí o současném školství a jaké tři „superkompetence“ dnešní vzdělávací systém u dětí nerozvíjí, přestože by měl? A co jsou „Molekule“ a k čemu Vám mohou být užitečné v rámci Vašeho rozvoje?
Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE
#33: Eva Höschlová – Testy by se neměly používat v situacích, kdy jich není třeba
Psycholožka Eva Höschlová se dlouhodobě zabývá vývojem diagnostických metod a převodem zahraničních testových metod do českého prostředí. Svou odbornost uplatňuje při práci pro firmy v komerčním sektoru a zároveň v akademickém prostředí – již od roku 2010 vyučuje na Univerzitě Karlově.
V rozhovoru jsme se podívali na oblast využívání psychodiagnostiky ve firmách. Jak z pohledu kvality používaných nástrojů, tak i způsobu práce s jejich výstupy. V rámci poslechu si můžete udělat trochu pořádek v základních pojmech, získat tipy na zdroje odborných recenzí některých testů (Burosovo centrum v Nebrasce, Britská psychologická společnost, Testfórum…) a taky se dozvědět, které nástroje raději nepoužívat. A samozřejmě nechybí ani současné trendy v psychologickém testování.
Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE
#32: Petr Kazík – Hledejte svou výjimečnost a tu naučte ostatní
Říká se, že „kdo neumí, učí“…! Petr Kazík je živým důkazem, že toto rčení nemusí být tak úplně pravdivé. Polovinu svého profesního života strávil v manažerských pozicích v oblasti marketingu a obchodu. A že to bylo působení úspěšné, o tom svědčí např. to, že v roce 2014 byl mezi finalisty soutěže Manažer roku. Dnes je v čele hodnotitelské komise této prestižní soutěže a v roce 2020 byl zvolen prezidentem České manažerské asociace, která tuto soutěž pořádá. Zároveň je vyhledávaným lektorem, majitelem vzdělávací společnosti AHRA a management vyučuje i na vysoké škole.
V rozhovoru jsme se věnovali úrovni manažerského vzdělávání u nás a možným cestám, jak ji zvýšit. Víte, proč je v rozvoji důležitý princip excelence a co je to lektorský populismus? A jak nás ovlivňuje fakt, že na školách se snaží učitelé látku „probrat“ namísto, aby se ji snažili své žáky „naučit“? Pokud máte ve firmě na starosti vzdělávání, dozvíte se, jak snadno měřit efektivitu rozvojových programů a pokud jste sami vzdělavatelem, získáte tip, jak si zajistit dlouhodobě úspěšné působení v oboru.
Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE
#31: Pavel Kučera – Mnoha zásadních životních zlomů si ani nevšimneme
Pavel „Kůča“ Kučera se ve své práci věnuje mnoha věcem. Působí jako firemní lektor a kouč, zároveň je průvodcem a facilitátorem mužských kruhů a také připravuje velmi zajímavé programy pro rodiče společně s jejich dětmi. Duší je ale stále především skaut a indián. Jak to jde všechno dohromady?
V rozhovoru jsme se věnovali důležitosti rituálů jak v soukromém životě, tak i ve firemním kontextu. Podívali jsme se na výhody a rizika kmenových kultur ve firmách a také na to, jak moc důležitá je pro mladé lidi role „eldera“ (lídra, chcete-li) při budování jejich kariéry a jak lze pracovat při svém rozvoji s archetypy. A také se dozvíte, kdo je „trampoterapeut“.
Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE
#30: Tomáš Křižánek – Každý dobrý lektor je tak trochu herec
V čem se profese učitele a herce otiskuje do role vedoucího útvaru řízení kvalifikací společnosti ČEZ a.s.? Jak vypadá současná situace v oblasti vzdělávání zaměstnanců ve velkých firmách? A jakým způsobem podporuje úspěšná firma, jakou je ČEZ, své interní lektory?
Hostem této epizody je Tomáš Křižánek, který má v ČEZu na starosti mandatorní vzdělávání (tedy především „tvrdé“ dovednosti), ale během svého mnohaletého působení u této společnosti se věnoval mnoha oblastem rozvoje – od manažerského vzdělávání, přes koučování až k digitalizaci rozvojových programů.