Vyberte stránku

EPIZODY

#28: Tomáš Langer – Jen ten, kdo se rychle adaptuje, přežije

Tomáš Langer

Tomáš Langer je vystudovaným andragogem, tedy specialistou na vzdělávání dospělých. Tomuto oboru se věnuje v roli lektora, konzultanta pro firmy, učitele na vysoké škole, metodika a také šéfredaktora časopisu Firemní vzdělávání. Působí rovněž jako expert evropské platformy pro vzdělávání dospělých EPALE.

V rozhovoru jsme se ohlédli za posledními 12 měsíci v oboru vzdělávání dospělých. V čem byly hlavní rozdíly mezi uplynulým rokem a dřívějšími krizemi, např. v letech 2008 až 2009? Co způsobil překotný přesun vzdělávacích aktivit do online prostředí a co to udělalo s efektivitou rozvojových programů? A proč by lektoři, kteří na sobě nepracují, měli jít raději dělat něco jiného?

Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE

#27: Daniela Kolomazníková – Chceme kontrolu, kterou nemáme

Daniela Kolomazníková

Daniela Kolomazníková je vzděláním psycholožka, zároveň má zkušenosti z manažerské práce, učí na vysoké škole, je spolumajitelkou společnosti Expertní Board 21 a pro své klienty pracuje v roli lektorky, koučky, ale i psychoterapeutky.

Pokud vás zajímá, jak lze skloubit roli pomáhajícího terapeuta a na výkon zaměřeného lektora či kouče, poslechněte si rozhovor s Danielou, která je v obou těchto polohách doma. Povídali jsme si nejen o tom, jak mění současná náročná situace požadavky zaměstnavatelů, se kterými se na Danielu obracejí, ale především o rychle se rozšiřujícím fenoménu posledních měsíců – networkingových a podnikatelských klubech. Jaké jsou základní principy fungování mastermindových skupin? Co je důležité pro to, aby svým členům přinášely konkrétní užitek? A je dnes skutečným trendem posun od lektorů tradičního střihu a nejrůznějších „vykladačů pravdy“ k facilitátorům a těm, kdo vytvářejí prostředí ke sdílení zkušeností?

Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE

#26: Petra Šimková – Na on-line semináři jsou lektorovi obrovskou konkurencí maily a sociální sítě

Petra Šimková

Jak se v poslední době daří nezávislým lektorům, kteří za sebou nemají oporu velké vzdělávací firmy? Petra Šimková je na volné noze již od roku 2007 a poslední rok by rozhodně neoznačila za snadný. Nicméně díky dlouhodobě vysoké kvalitě její práce (kterou potvrzují i její klienti) a pozitivnímu náhledu na věci se jí podařilo adaptovat na nové podmínky. Online tréninky a webináře jsou tak dnes hlavní náplní její práce.

V rozhovoru jsme se s Petrou věnovali nejen reflexi uplynulého roku, ale také tomu, co jsou klíčové podmínky pro efektivní vzdělávání online formou – a to jak na straně lektora, tak i na straně zadavatelů. A také jsme hledali odpověď na otázku, zda může být vzdělávání pro zaměstnance benefitem, či zda musí být vždy spojenou s konkrétní potřebou něco nového se naučit.

Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE

#25: Marek Beránek – Jsme první česká vysoká škola s akreditací pro čistě online výuku

Marek Beránek

Marek Beránek je již od roku 2007 ředitelem soukromé vysoké školy Unicorn University a jak on sám říká, toto místo získal prostě tak, že si o něj napsal. A protože online forma výuky na všech stupních škol je v současné době jedním z velmi silných témat, je skvělé, že jsem jako hosta mohl přivítat ředitele vysoké školy, která jako první u nás získala akreditaci pro obory, které jsou vyučované 100% online.

V rozhovoru jsme se dotkli mnoha témat. Jak vzdělávat vysokoškoláky, aby to pro ně nebyla ztráta času, podle čeho lze hodnotit kvalitu VŠ bez ohledu na to, zda je soukromá či státní, ale také jak zařídit, aby i při online formě studia zůstal zachován jeho sociální rozměr. A na závěr jsme se také dostali k velmi zajímavému projektu “Red Monster”, ve kterém jsou využívány zkušenosti soukromé VŠ při tvorbě interaktivních programů pro základní školy v několika zemích.

Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE

#24: Iveta Clarke – Strach nelze odstranit, pouze transformovat

Iveta Clarke

Setkání s Ivetou Clarke bylo nejen inspirativní, ale především lidsky velmi příjemné. Iveta je zkušenou a uznávanou koučkou a mentorkou, mezi jejíž velká témata patří práce se zranitelností, strachem a odvahou.

Povídali jsme si o tom, co je to vlastně strach a jak s ním lze pracovat, zda je odvaha opakem strachu, či jeho odvěkým souputníkem a co je potřeba se naučit, pokud chce člověk být odvážnější. Poslechněte si rozhovor a dozvíte se, proč je důležité dělat chyby, jak důležitá je dovednost reflexe a co nás možná odnaučují sociální média.

Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE

#23: Petra Drahanská – Základem kvalitního vzdělávání je jasně stanovený cíl

Petra Drahanská

Petra Drahanská vystudovala dramatickou výchovu na JAMU a mj. 15 let působila jako lektorka zážitkových firemních kurzů. V současné době je koučkou a lektorkou na volné noze, garantkou certifikovaného výcviku “Metoda zážitkové pedagogiky”, šéfredaktorkou časopisu Gymnasion a také zakladatelkou spolku pro mezigenerační setkávání žen Mokoša.

Na podzim roku 2020 vyšla Petře knížka Učení prožitkem, ve které velmi fundovaně vysvětluje, jak připravovat rozvojové a vzdělávací programy s využitím principů Experiential learning. Během velmi příjemného setkání s Petrou jsme si tedy povídali o zážitkové pedagogice, o tom, jaký rozdíl je mezi zážitkem, prožitkem a zkušeností a také o tom, jaká rizika čekají na lektory, kteří pomáhají účastníkům zážitkových programů reflektovat prožité situace.

Můžete se těšit na spoustu praktických tipů a zkušeností, ale také na Petřin optimistický pohled na současnou situaci a další vývoj oboru vzdělávání a rozvoje.

Pokud se Vám nezobrazil přehrávač podcastu, můžete si jej poslechnout např. ZDE

Zůstaňte s námi v kontaktu

Můžete se přihlásit k odběru na těchto platformách: